Stretli sa už niekedy so skratkami UX alebo UI, ale nikdy ste presne nevedeli, čo si pod nimi máte predstaviť? Neviete si poradiť s počtom konverzií na stránke? Potom ste tu správne. Minulú stredu nám strategy directorPizza SEO Patrik Barták prišiel porozprávať na túto tému. My sme si z prednášky odniesli množstvo užitočných informácií a veríme, že po prečítaní nášho blogu, budete mať v tejto problematike jasnejšie aj vy.

Čo je to UX?

Začneme polopatisticky. Keď vlastníte biznis, niečo iné chcete dosiahnuť vy a niečo iné vaši zákazníci. Áno, každý subjekt má iné záujmy a nájsť medzi nimi prienik, je hotová veda. Presne toto rieši User Experience alebo v skratke UX – predať ľuďom to, čo chcú tak, aby boli spokojní oni aj podnik.

Aký je vlastne rozdiel medzi UX a UI?

Už teda vieme, čo je to UX. UX predstavuje rôzne rozhovory, dátové výskumy alebo A/B testy. Pýtate sa čo je to UI? User Interface alebo UI zabezpečuje, aby to všetko bolo pekné a vyzeralo dobre. UI vytvára zážitok. Sú to dizajnéri, ktorí pridajú farby, layout, atď. UX by bez UI jednoducho nemohlo existovať.

Čo viem urobiť rýchlo a lacno?

Stručná heuristika – web prejde konzultant, ktorý má skúsenosti s podobnými projektami a povie vám, prečo je niečo zlé a ako to napraviť. Je to najrýchlejší spôsob, ak máte poruke skúseného odborníka.

Dátová analýza – dáta z webu analyzuje šikovný analytik, ktorý povie, kde sú najväčšie chyby. Tento spôsob je najspoľahlivejší, pretože tu nevystupuje žiaden ľudský faktor.

Nahrávky pohybu kurzora – vieme zistiť heatmapy, teda miesta, kde sa ľudia najčastejšie pohybujú kurzorom. Pozrieme si nahrávky a vieme, ako ľudia používajú web. Takto vieme rýchlo zistiť, s čím majú problémy. Príklad: Ak vlastníte e-shop, potom viete rýchlo zistiť, keď ľudia nevedia trafiť do košíka.

Čo sú A/B testy?

Vysvetlíme si to úplne jednoducho. Zmeníte niečo na webe, no ukážete to iba jednej polovici ľudí. Druhá polovica vidí pôvodný stav a sledujete, či zmena priniesla želaný stav. Takto môžeme testovať napríklad nadpisy alebo obrázky.

Cieľom testu môže byť napríklad zistiť, ktorý z nadpisov bude zvyšovať konverziu stránky. Výborný nástroj na testovanie je Google Optimizer, ktorý nám počas prednášky odporučil aj Patrik Barták z Pizza SEO.

Na čo si dávať pozor?

  • Malé zmeny sú ťažko detekovateľné
  • Čím menšiu zmenu chceme rozlíšiť, tým viac dát na to potrebujeme
  • Vždy testujeme iba jednu zmenu (vyhnite sa multivariate testingu)

-Lucka