Stretli sa už niekedy so skratkami UX alebo UI, ale nikdy ste presne nevedeli, čo si pod nimi máte predstaviť? Neviete si poradiť s počtom konverzií na stránke? Potom ste tu správne.
Čo je to UX?
Začneme polopatisticky. Keď vlastníte biznis, niečo iné chcete dosiahnuť vy a niečo iné vaši zákazníci. Áno, každý subjekt má iné záujmy a nájsť medzi nimi prienik, je hotová veda. Presne toto rieši User Experience alebo v skratke UX – predať ľuďom to, čo chcú tak, aby boli spokojní oni aj podnik.
Aký je vlastne rozdiel medzi UX a UI?
Už teda vieme, čo je to UX. UX predstavuje rôzne rozhovory, dátové výskumy alebo A/B testy. Pýtate sa čo je to UI? User Interface alebo UI zabezpečuje, aby to všetko bolo pekné a vyzeralo dobre. UI vytvára zážitok. Sú to dizajnéri, ktorí pridajú farby, layout, atď. UX by bez UI jednoducho nemohlo existovať.
Čo viem urobiť rýchlo a lacno?
Stručná heuristika – web prejde konzultant, ktorý má skúsenosti s podobnými projektami a povie vám, prečo je niečo zlé a ako to napraviť. Je to najrýchlejší spôsob, ak máte poruke skúseného odborníka.
Dátová analýza – dáta z webu analyzuje šikovný analytik, ktorý povie, kde sú najväčšie chyby. Tento spôsob je najspoľahlivejší, pretože tu nevystupuje žiaden ľudský faktor.
Nahrávky pohybu kurzora – vieme zistiť heatmapy, teda miesta, kde sa ľudia najčastejšie pohybujú kurzorom. Pozrieme si nahrávky a vieme, ako ľudia používajú web. Takto vieme rýchlo zistiť, s čím majú problémy. Príklad: Ak vlastníte e-shop, potom viete rýchlo zistiť, keď ľudia nevedia trafiť do košíka.
Čo sú A/B testy?
Vysvetlíme si to úplne jednoducho. Zmeníte niečo na webe, no ukážete to iba jednej polovici ľudí. Druhá polovica vidí pôvodný stav a sledujete, či zmena priniesla želaný stav. Takto môžeme testovať napríklad nadpisy alebo obrázky.
Cieľom testu môže byť napríklad zistiť, ktorý z nadpisov bude zvyšovať konverziu stránky. Výborný nástroj na testovanie je Google Optimizer, ktorý nám počas prednášky odporučil aj Patrik Barták z Pizza SEO.
Na čo si dávať pozor?
- Malé zmeny sú ťažko detekovateľné
- Čím menšiu zmenu chceme rozlíšiť, tým viac dát na to potrebujeme
- Vždy testujeme iba jednu zmenu (vyhnite sa multivariate testingu)