Na prednáške sme mali až dvoch skvelých spíkrov z mediálnej agentúry Digiline. Online digital stratég Jiří Korpa-Ondo a performance špecialista Miroslav Čupka sa s nami podelili o množstvo zaujímavých informácií z oblasti PR a natívnej reklamy. Chcete sa dozvedieť ako účinné PR môže pomôcť pri vašom podnikaní? Odpoveď nielen na túto otázku sa dozviete v našom blogu.

PR reklama

Začneme tým, že si zadefinujeme základné pojmy. Prvým z nich je PR reklama. Ide o platenú reklamu pripravenú klientom a uverejnenú v tej istej forme médiám. Najčastejšie ide o článok s cieľom spropagovať produkt.

Natívna reklama

Ide o typ inzercie, väčšinou online, ktorá je v súlade s typom platformy, na ktorej sa zobrazuje. Môže to byť článok alebo video so špecifickým zámerom propagovať produkt.

PR článok verzus natívny článok

PR článok je zaplatený klientom a zverejnený médiom. Treba si dávať pozor na to, aby bol označený ako inzercia. Počet otvorení tohto typu článku sa pohybuje od 50 do 10 000. Natívny článok je tvorený redakciou portálu na základe požiadaviek inzerenta. Čitatelia takýto článok vnímajú menej ako reklamu a je im viac prispôsobený. Spravidla je drahší a má vyššiu čítanosť (cca 30 000 čítaní).

Kedy využiť natívnu reklamu?

Neviete sa rozhodnúť kedy využiť natívnu reklamu? Prinášame vám pár tipov, kedy tak urobiť:

  • Potrebujete otvoriť tému/diskusiu
  • Uvádzate niečo nové na trh
  • Potrebujete podporiť image alebo posilniť značku

Na čo sa pozerať pri výbere umiestnenia natívneho článku?

Chystáte sa umiestniť článok na portál, no neviete sa rozhodnúť, aký typ webu je pre vás vhodný. Je lepší lifestylový alebo spravodajský web? Nasledujúce tipy vám môžu pomôcť:

  1. Nachádza sa na portáli vaša cieľová skupina? Zistíte to pomocou analytického nástroja Gemius, ktorý kumuluje dáta od top slovenských portálov a vyhodí vám najvýhodnejšie weby. Index affinity vám povie, do akej miery je pre vás portál vhodný.
  2. Akému obsahu sa portál prevažne venuje? Sú to správy, šoubiznis, lifestyle, politika, ekonomika?
  3. Koľko užívateľov z cieľovej skupiny viete na portáli zasiahnuť?
  4. Koľko unikátnych užívateľov navštívi home page portálu za 24 hodín?
  5. Aké formy natívnej reklamy portál ponúka a za koľko? Môžete na portál umiestniť natívny článok, súťaž, video? Na Slovensku sa pohybujú ceny za PR článok od 100 po 1600 eur. Keď hovoríme o natívnom článku, tam sú ceny o niečo vyššie, od 1200 do 2500 eur za článok
  6. Na aké sekcie/témy je portál rozdelený? Kde presne v rámci štruktúry bude váš článok umiestnený? Bude v strede, hore alebo dole? Aj toto sú dôležité otázky, ktoré si treba klásť.
  7. Aké dodatočné možnosti distribúcie obsahu médium ponúka? (pridružené stránky, newsletter, rádio, print)
  8. Aké výstupy médium vie po skončení kampane podať?
projekt

Ako merať PR a natívnu reklamu?

Existuje niekoľko spôsobov, ktorými môžete merať reklamu. My sa pozrieme na tri z nich.

  1. môžete použiť software na meranie kampaní treťou stranou (Gemius, Adform, Doubleclick)
  2. ďalšou možnosťou je, ak má médium vlastný reklamný systém
  3. no a v neposlednom rade je tu meranie na strane landing page klienta. Takýmto spôsobom to viete zmerať cez Google Analytics, Facebook page, Hotjar, atď.

 

Aké štatistiky vieme dostať z PR alebo natívnych článkov?

  • Začíname tým, že sa pozrieme na základné číslo – koľko ľudí videlo perex článku na home page
  • Následne nás zaujíma, koľko ľudí si otvorilo článok (čítanosť) – je to asi najdôležitejší ukazovateľ. Tu zistíme, ako bol perex článku kvalitný
  • Následne vieme odmerať, koľko času užívateľ strávil na článku
  • Ďalej vieme zistiť, či užívateľ dočítal článok do konca (teda prescrolloval sa úplne dole)
  • Vieme zmerať, či užívateľ dopozeral video v článku do konca, vyplnil formulár/dotazník v článku
  • Taktiež je dôležité zistiť počet ľudí, ktorí sa preklikli na landing page
  • V neposlednom rade nás zaujímajú akcie užívateľa po prekliku na landing page

Porovnanie Facebooku a Instagramu

Ak si zvolíte správnu platformu na promovanie vášho produktu alebo služby, môžete dosiahnuť zvýšenie povedomia/predaju a osloviť lepšie vašu cieľovku. Preto sa pozrieme na niekoľko dôležitých rozdielov medzi Facebookom a Instagramom.

Cieľová skupina, ktorú môžete osloviť prostredníctvom Facebooku je 13 až 65 rokov, pričom Instagram dokáže viac cieliť na mladšiu generáciu od 13 do 30 rokov. Na Facebooku užívatelia vedia urobiť viac akcií, čiže ponúka lacnejšie ceny za klik. Ďalej ponúka viac možností formátov a zobrazuje sa dobre na desktope. Instagram má drahšie ceny za klik, lacnejší a vyšší reach a je zameraný skôr na vizuálnu stránku. Na rozdiel od Facebooku, Instagram dobre funguje na mobiloch.

Čomu sa vyhnúť?

  • nezbierajte lajky na fanpage. Peniaze určené na promovanie lajkov radšej využite na promovanie jednotlivých postov
  • nerobte inzerciu v pravom stĺpci (Right Column)
  • dávajte si pozor na vysokú frekvenciu reklamy, ktorá môže otravovať ľudí

-Lucka