Aj na teba stále skáču rôzne trendy od zlatých ananásov, saténových šiat a holografických farieb? Pýtaš sa sám seba, kto tieto trendy udáva? Lukáš Andel z Riešenia.com nám v tom prišiel spraviť poriadok na pravidelnej pondelkovej prednáške, tentokrát s názvom Trendy v grafickom dizajne.

Čo sú to tie trendy a odkiaľ prichádzajú?

Trendy môžme všeobecne charakterizovať ako smerovanie, tendenciu dlhodobého procesu zmeny a áno, existujú trendy aj v grafickom dizajne, tak ako aj v každej inej sfére nášho života od módy až po technológie. Tieto trendy udávajú takzvaní trendsetteri, ktorí sú buď autormi určitého trendu alebo patria medzi prvých podporovateľov trendu. Takýmto trendsetterom je napríklad Apple, ktorý už dlhé roky udáva smer v dizajne i v technológii a ktorý neustále inšpiruje iné značky.

Aké boli trendy vo webdizajne za posledných 10 rokov?

V roku 2008 sme o responzivite ani len nesnívali. Fičali veľké headliny namiesto loga a štýl, ktorý by sa dal nazvať “papiernický”- na veľa stránkach si totiž mohol nájsť sticker-noty a útržky papierov. Stránky mali často pôsobiť ošúchaným dojmom. Trendové boli taktiež vektorové tvary, siluety a watercolor efekty.

Zdroj: konigi.com

Keďže trendy v dizajne sa nezvyknú rýchlo meniť,ale zväčša až po 2-3 rokoch, tak ďalšia výraznejšia vlna trendov prišla až v roku 2010. Obsah stránky sa začal zarovnávať do blokov, prerazilo pätkové písmo a veľké nadpisy. Vznikli taktiež prvé one-page stránky a prvé firmy investovali do mobilných verzií webstránok.

Responzívneho dizajnu sme sa dočkali až v roku 2012, ktorý so sebou priniesol taktiež väčšie možnosti práce s typografiou. V roku 2013 už bola responzivita mainstremom a do módy sa dostal parallax a jednoduché animácie, ktoré o dva roky neskôr doplnilo video. Frčal vtedy layout v plnej šírke a pomaly sa začala predierať do popredia aj jednoduchosť. Tá v roku 2016 dosiahla najväčší boom, ktorý pretrváva až do dnes.

Aké sú aktuálne trendy vo webdizajne?

Zvyšujúca sa návštevnosť webov cez mobil si vyžaduje ako responzivitu celej stránky, tak aj loga. Moderné sú ilustrácie na mieru, ktoré dokážu v jednoduchosti predstaviť funkcie produktu alebo nejaký príbeh. V tomto bol priekopníkom Slack či Gira.

Svoju cestu si razia gradienty a duotóny, ktoré dlhý čas pretláčal Spotify, ktorý sa stal nakoniec ich trendsetterom a obyčajné obrázky s jedno/dvojfarebným filtrom sa stali fresh estetickým a hlavne lacným riešením.

Zdroj: Speckyboy.com

Hitom sú taktiež geometrické, asymetrické či fluidné tvary, ktoré opisujú tvar rozliatej tekutiny. Svoje miesto si stále drží video a animácie, či animované logá. Do popredia sa opäť predrali hidden navigations. V typografii sú populárne veľké výrazné nadpisy, boldová typológia a prekryté písmo.

Zdroj: webflow.com

Čo nás čaká v dizajne budúci rok?

Môžme očakávať, že budúci rok na stránkach pribudne viacej 3D prvkov, výraznejších farieb a odvážnejších kombinácií. Trendy bude nerovnomerné rozloženie obsahu na stránkach alebo layoutoch a mondriazmus, teda rozdelenie contentu stránky do dvoch obsahových častí v kombinácii žltej, modrej a červenej farby.

Na záver…

Dizajnéri často uplatňujú trendy bez väčšieho pochopenia,čím môžu skĺznuť do gýču a stať sa obohratými. Preto treba vždy myslieť na svoju cieľovku a prispôsobovať jej grafický jazyk.

-Lucia Malinová