Odkazom Jána Amosa Komenského sa inšpiroval aj zakladateľ Digital Marketing Clubu Jaroslav Vojtechovský, ktorý už sedem rokov na Fakulte managementu Univerzity Komenského vedie tím nadšených študentov, ktorí sa rozhodli prakticky vzdelávať v online marketingu.

Položili sme zakladateľovi nášho klubu zopár otázok, aby sme verejnosti prezradili naše hlbšie motívy a poslanie.

Ako vznikol tento nápad založiť Digital Marketing Club?

Na univerzite som sa vždy snažil  so študentami na hodinách riešiť praktické projekty, oslovoval som firmy a ponúkal im možnosť realizovať marketingovú kampaň so študentami. Malé firmy, ktoré nemali veľké rozpočty na marketing túto príležitosť radi uvítali aj za predpokladu, že sa budú na nich študenti učiť pod vedením mentora. S odstupom času som začal dostávať pozitívne ohlasy od študentov, že im tieto praktické hodiny veľa dali a tiež im pomohli v kariére po skončení školy si nájsť lepšiu prácu v obore. Tento pozitívny feedback stál za zrodom myšlienky, prečo to nerobiť vo väčšom, umožňovať študentom sa prakticky vzdelávať a pomáhať im v kariére. Keďže úprava predmetov v školstve je náročná a trvá nejakú dobu, prišiel nápad založiť klub, v ktorom sa môžu študenti realizovať naplno popri štandardnej výučbe.

Klub je určený iba pre študentov Fakulty managementu UK?

Zo začiatku boli členovia klubu iba študenti FMUK, postupne sa začali pridávať aj študenti iných univerzít a poslednú dobu máme zopár členov, ktorí už nie sú študenti, ale marketéri, ktorí sa chcú rozvíjať v rôznych odborných a osobnostných oblastiach.

Ako prebieha praktické vzdelávanie?

Keďže som sa inšpiroval zakladateľom našej univerzity a jeho odkazom “škola hrou” tak sme sa začali “hrať” na digitálnu agentúru, študenti oslovujú klientov a realizujú im služby.  Riešime rôznorodé online služby od tvorby webov, cez grafiku, ppc kampane, sociálne siete a pod. Študenti majú takto možnosť prakticky rozvíjať svoje vedomosti, získavať referencie a zároveň si aj privyrobiť.

Ako sa klub posunul za 7 rokov?

Okrem služieb pre klientov organizujeme aj prednášky pre študentov, na ktoré pozývame expertov z praxe. Začali sme spoluprácu s ADMA a jej členskými agentúrami, ktoré nám chodia na univerzitu pravidelne prednášať. Keďže aula je veľká a študentov, ktorí sa o obor online maketingu zaujímajú pomenej, začali sme na prednášky pozývať aj verejnosť, aby sme využili priestor a ocenili ochotu prednášajúceho. Záujem verejnosti o naše aktivity nás inšpiroval zorganizovať konferenciu Make it Digital, čo bol pre študentov dobrodružný zážitok, nakoľko sme nemali s týmto druhom eventu skúsenosti. Pozvanie prijali uznávaní spíkri a prišlo 300 ľudí, čo nás veľmi potešilo a nadchlo organizovať konferenciu pravidelne 2x ročne. Ďalší veľmi zaujímavý vzdelávací projekt, ktorý sme vymysleli je Digitálna chata, víkend plný skvelých workshopov zakončený pravou zábavou a naposledy aj pečeným prasaťom :).

Konferenciu organizujú iba študenti?

Áno, pod mojím mentoringom študenti samostatne zvládnu zorganizovať tento veľký event, oslovia sponzorov, riešia propagáciu atď. Keďže všetko robíme spôsobom študentský lowcost, aj catering sme si robili sami. Na prvej konfencii študenti natierali chlebíčky u mňa v kabinete :). Ďalšie konfencie sa ponúkla mama jedného nášho člena a študentky pripravovali catering s jej pomocou. A tak je to u nás so všetkým, za málo peňazí vieme vykúzliť veľa muziky a hlavne sa popri tom naučiť robiť online maketing a organizovať eventy.

Ako ste sa dostali k nápadu zorganizovať Marketingovicu?

Keď sme na jar vymýšlali podnázov našej konferencie, tak vznikol nápad, nazvať konferenciu Maketingovica. Samozrejme, tento nápad vznikol po pár pohárikoch :). S odstupom času po diskusii s ostatnými sme uznali, že tento názov nie je vhodný pre konferenciu, ale nám sa tak veľmi páčil, že sme si povedali, že musíme k tomu názvu vymyslieť event. A čo iné k tomu pasuje ako dobrá žúrka a pre koho iného ak nie pre marketérov. Bola to veľká odvaha so študentami ísť do nového druhu eventu, na úvod sme si vymysleli digitálny stand-up, potom nasledovala skvelá kapela, dve súťaže a zábava sa vydarila.

Ako zvládaš organizovať také množstvo aktivít so študentami?

Zo začiatku to bolo veľmi náročné a neraz som si trhal vlasy prečo to vôbec robím. Študenti majú nadšenie a odvahu, ale chýbajú im ešte pracovné návyky či time management. Ale to je poslaním nášho klubu, vytvoriť im priestor na sebarozvoj a poskytnúť im mentoring. Po rokoch pôsobenia sa stretávam s našími absolventami, ktorí mi ďakujú za klub a príležitosti, ktoré v ňom mali a pomohli im v kariére. To mi dáva motiváciu rozvíjať tieto aktivity naďalej. Niektorí študenti zostavajú aktívni v našom klube aj po rokoch a pomahajú mi koordinovať a mentorovať nových členov, vďaka čomu mám väčší priestor posúvať náš klub ďalej.

Organizujete aktivity len pre členov klubu alebo aj vrámci výučby na univerzite?

Okrem ADMA, s ktorou organizujeme pre študentov sériu prednášok, aktívne spolupracujeme aj s Basta Digital, ktorá účí celý jeden predmet o online maketingu a analytike. Tento semester spúšťame nový predmet Google maketingové nástroje v spolupráci Grow with Google. Budúci rok zavádzame nový študijný blok Digitálny manažment a online marketing. Teším sa, že sa nám darí školstvo prispôsobovať aktuálnym potrebám trhu práce, aj keď to ide pomaličky a neustále sa stretávam s polenami, ktoré mi niekto hádže pod nohy.

Vždy si chcel byť učiteľom a pracovať s mladými?

Po vysokej škole som pracoval v rôznych oblastiach, prevažne ako IT analytik a projektový manažér. Pracoval som na veľkých IT projektoch a môj plat bol trojnásobný ako mám v školstve. Časom som si uvedomil, že ma to nenapĺňa, počas obdobia hľadania som zakotvil na univerzite. Zo začiatku ako externý lektor, neskôr som prešiel na plný úväzok. Môžem povedať, že táto práca ma veľmi baví a napĺňa, aj keď nie je finančne docenená, vnímam to ako poslanie.

Čo plánujete do budúcna?

Aktuálne pripravujeme vzdelávací program pre študentov a verejnosť Digitálnu Univerzitu, počtom účastníkov a lektorov to bude najväčší program tohto druhu. Na jeseň spúšťame projekt Digitálni Anjeli, ktorý bude združovať marketérov ochotných pomáhať neziskovým organizáciám. Takže nudiť sa neplánujeme. Verím, že budeme pre spoločnosť stále väčším prínosom, a to vďaka nadšeným študentom.. 🙂