Vytiahla som pre vás tie najzaujímavejšie a najviac zrozumiteľné informácie pre bežného nestratéga, ktoré však najviac upútali moju pozornosť na prednáške s Patrikom Bartákom, strategy directorom a konzultantom z Basta Digital.

UX

Viem, že UX je dôležité, sama nenávidím stránky, kde neviem, čo od radosti stlačiť. Keďže boli pre mňa hlbiny e-commercu neprebádaným územím, nevedela som ani, že nepríjemné vyskakovacie okná a pomerne otravný dizajn v nákupnom košíku sa dajú zjednodušiť natoľko, až si uvedomím, že samotný nákup je pre mňa vlastne príjemnou skúsenosťou. Patrikovými slovami: “Výkonný e-shop potrebuje ľudí, ktorí na ňom nakupujú. Našou úlohou je tlačiť ich do nákupu, ale čo najviac im to uľahčovať, aby vedeli čo najjednoduchšie objednať a aby sme im čo najnenápadnejšie natlačili ďalšie produkty.”

Ako príklad uviedol ich klienta Popradske.sk, ktorý prišiel do Basta Digital so zadaním rozbehnúť predaj čaju a kávy cez e-shop a nasledovne zvýšiť obrat na e-shope. Predaj sa rozhodli cieliť na firmy, kde je bežné, že nakupujú väčšie množstvo kávy, často aj formou predplatného.

Rozhodli sa teda zmeniť wording na stránke pri pridaní produktu do košíka a aj formu, ktorou s-shop oznamuje, že máte poštovné zadarmo, zmenili na pochvalu, ktorá neotravným spôsobom vyskočí zo spodnej strany stránky.

Taktiež ponuku ďalších produktov, ktoré sa hodia k tomu vášmu, presunuli až do samotného košíka, kde sa dozviete aj to, za akú sumu musíte ešte nakúpiť, aby ste mali poštovné zadarmo.

 

Pri odchode zo stránky vás sa objaví ponuka na odoberanie newslettra.

 

Výsledkom bol medziročný nárast predaja cez e-shop na o 160% a priemerná hodnota objednávky sa zvýšila z 32€ na 45€.

Remarketing

Po návšteve stránky sa často spustí remarketing, ktorý ťa prenasleduje úplne všase. Má pripomínať zákazníkovi, že ešte nedokončil kúpu a jeho košík zostal plný. Cookies zapisujú pohyby na webe, vďaka ktorým potom marketéri vedia cieliť na ľudí, ktorí stránku navštívili alebo si dačo kúpili. Zobrazuje sa buď displejová reklama cez Google Display Network, Facebook alebo iné sociálne siete.

Mňa takýmto spôsobom  prenasleduje Alza, na ktorej som si pozerala nový notebook. Po návšteve ich stránky sa na mňa valia už týždeň reklamy na daný notebook ako aj na iné produkty z ich sortimentu.

 

Prečo by mal vôbec e-shop predávať aj iné produkty?

Okrem toho, že Alza je veľkým e-shopom, ktorý si to môže dovoliť, sú tu dôvody, ktoré motivujú aj menšie firmy. Tým najväčším dôvodom sú dáta, ktoré nazbierame vďaka pridaniu produktu na stránku. Vieme teda predvídať trendy v nákupnom správaní, či už na základe návštevnosti alebo prezerania produktov.

Preto teda môžeme na Alze nájsť nielen elektroniku, s ktorou primárne začínala, ale už aj parfémy, hodinky, hračky, drogériu a po najnovšom aj Tesla Motors.

Zhrnutie na záver:

E-shop potrebuje návštevnosť, či už z Googlu, sociálnych sietí či z affiliate marketingu a ľudí, ktorí na ňom nakupujú a z nákupu sa tešia či už vďaka dobrému UX alebo kvalitným službám, ktoré zákazník dostane nielen počas nákupu, ale aj po ňom.

-Lucia Malinová