Aj tento rok privítala Fakulta manažmentu UK stovku návštevníkov, ktorí sa prišli pozrieť na už šiesty ročník konferencie MAKE IT DIGITAL, tentokrát s témou Bring out the best. Hodnoty v marketingu sú vychytenou témou, ktorej sa zhostili spíkri so zvučnými menami v marketingovom svete. Vybrala som pre vás tie najzaujímavejšie postrehy,ktoré vo svojich prezentáciách ponúkli.

AKO FUNGUJÚ TRENDY:

Keď sa objaví na scéne nový trend, nadobudne v spoločnosti veľký hype a ľudia majú v tom momente od neho veľké očakávania. Keď sa však technológia rozšíri, tak ľudia zistia, že tento trend vlastne nerieši všetky ich životné problémy a v skutočnosti sa ani nič výrazne nezmení. Príde stav dezilúzie, počas ktorého zažívame určité sklamanie z nenaplnenia našich očakávaní, postupne však prejdeme ako spoločnosť do ďalšej fázy, v ktorej si uvedomíme, že aj tento trend, táto nová technológia, má svoje využitie a teda existujú oblasti, v ktorých môže byť veľmi prínosná. Tento priebeh adaptácie nového trendu zachytáva graf Gartner Hype Cycle.

Andrej Salner z Basta Digital tvrdí, že nie je umením vedieť robiť všetko, umením je vedieť čo nerobiť. Umením je povedať si toto sú moje ciele a toto sú nájstroje, ktoré k tomu potrebujem a nie skočiť hneď po tom, okolo čoho je aktuálne najväčší hype a aký trend aktuálne hýbe spoločnosťou. Pretože tento trend v skutočnosti nemusí byť ani zďaleka efektívny v našej kampani.

 

Ako prispôsobiť obsah jednotlivým kanálom?

Pozornosť mladých ľudí je v tejto dobe roztrieštená medzi veľa kanálov, preto sa Refresher rozhodol komunikovať svoj cestovateľský projekt Refresher leto cez dva hlavné kanály, ktorými bol Youtube a Instagram. Celý projekt tvorili tento rok 3 vlogy, každý mal v priemere 12 minút a dokopy dosiahli 150 tisíc vzhladnutí.

Ako sa im to podarilo? To na konferencii prezradil Samuel Majdek z Refresheru.

Na Youtube je dôležité zaujať. Treba používať všeobecne chytľavé názvy, ktoré zaujmú ako staršieho človeka, tak aj mladého. Príkladom je vlog číslo 2 s názvom “Toto slovenské kúpalisko ti vyrazí dych!” Vďaka tomu sa im podarilo dosiahnuť 65 tisíc organických vzhliadnutí. Video s takým množstvom vzhliadnutí YT automaticky pretláča navrch stránky, kde ho môže používateľ hneď vidieť. Taktiež videá, ktoré majú vyššiu dopozeranosť, pretláča YouTube medzi trendy.

Ak sa ti teda podarí skĺbiť fancy názov, pekný a chytľavý thumbnail, tak si vyhral jackpot!

Na Instagrame je zase dôležitá komunikácia v reálnom čase. Najviac vedia zaujať kvalitné fotky zobrazujúce ľudí, ktoré majú ideálne pomer 4:5, pretože takým spôsobom zaberie fotka na feede viac miesta ako fotka orezaná do štvorca.

Najväčší vplyv na ľudí majú stories, ktoré využívajú všetky možnosti, ktoré IG ponúka. Dobrým príkladom sú napríklad ankety či otvorené otázky, kedy majú ľudia pocit, že sú zapojení do deja a vedia ovplyvniť veci v reálnom čase.

Takýmto spôsobom sa podarilo Refresheru mať dosah na 40-127 tisíc používateľov v priebehu projektu Refresher leto.

Ako sa zmenila reklama?

Na trhu je neustály boj o spotrebiteľovu myseľ, ktorý vedieme proti konkurencii. Chceme od zákazníkov brať a marketing je vnímaný ako ťahač peňazí. Doba sa však zmenila. V čom? Ak chceme na trhu zabodovať, tak musíme od spotrebiteľa nielen brať, ale mu aj niečo dávať a robiť niečo dobré pre spoločnosť. Z toho dôvodu vznikol aj nový koncept marketingu- goodvertising.

Značky sa starajú o spoločnosť a nabádajú k inému, lepšiemu správaniu. Ako však zdôrazňuje Pavol Minár z Inspirations Minar, je dôležité, aby spoločnosti robili veci autenticky a nerobili veci so zjavným kalkulom. Ak téma totiž s produktami značky nesúvisí, nebude kampaň prijatá ani verejnosťou, tak ako tomu bolo v prípade francúzskej značky kozmetiky Lush, ktorá musela kampaň #SPYCOPS stiahnuť po dvoch týždňoch.

 

Čo fungovalo v Cannes?

Martin Woska z Triadu ukázal kampane, ktoré si odniesli najprestížnejšie ceny v reklamnom svete. Ako on sám povedal: “Sú to tie kampane, pri ktorých si nepovieš len jéééj, ale aj jááj!”

SICK KIDS

Táto kampaň, ktorej cieľom bolo získať  1,3 miliardy dolárov počas piatich rokov na novú budovu pre choré deti, dostala zlato za efektívnosť. Táto neziskovka si totiž uvedomila, že potrebuje novú cieľovku a rozhodla sa pre zaujímavý koncept kampane- namiesto toho, aby komunikovala myšlienku “Pomôžte nám”, rozhodli sa pre myšlienku “Podporte náš boj”.

Táto stratégia sa ukázala ako úspešná, keďže kampaň doposiaľ zarobila 57,9 miliónov dolárov na donáciách a 2,4 miliardy dolárov na grante zo štátnej správy.

CHILD REPLACEMENT PROGRAM

Táto kampaň od Pedigree, ktorá dosiahla 824% nárast v adopcii psov v sebe spája hneď dve veci-propaguje dobrú vec a propaguje ju vtipným spôsobom. Veď presvedč sa sám 😀

V Cannes fungovali hlavne tri veci- emócie, kampane na dobrú vec a humor.

Martin Woska z toho usúdil jediné: ” To najlepšie, čo môžete robiť je kreativita. Nevytrhne vás ani umelá inteligencia, ani  technológia.”

EXPONEA RADÍ

No a v neposlednom rade Exponea radí čo s dátami, ktoré tak usilovne kopíme a nakoniec neviem čo s nimi…

Ako vraví Michal Novoveský, Exponea sa inšpiruje Jeffom Bezosom:

  1. Nauč sa pracovať so 70% dát namiesto s 90%.
  2.  Uspokoj sa radšej s neistotou a vyskúšaj to.
  3. Neboj sa robiť chyby. Namiesto toho, aby si sa sústredil stále na to, ako chyby nerobiť, tak radšej chyby rýchlo rozoznaj a oprav zlé rozhodnutia

-Lucia Malinová