Farby: Aký význam majú v marketingu?

Cítili ste pokoj pri pohľade na zelenú trávu alebo modrú letnú oblohu? Dostali ste neodolateľnú chuť na Coca-Colu hneď ako ste zbadali tú ikonickú červenú plechovku? Nie, toto nie sú náhody. Farby zohrávajú dôležitú úlohu v psychológii človeka a pôsobia na naše správanie a rozhodnutia. My si to plne uvedomujeme, a preto sme si pre vás pripravili nový blog, v ktorom sa dozviete ako konkrétne farby vplývajú na ľudí.

Takéto poznatky môžu byť prínosom najmä pre marketérovdizajnérov. Je dokázané, že farba produktu môže byť dôvodom, prečo sa ho zákazník rozhodne kúpiť. Farba a vzhľad jednoducho predávajú. Je však dôležité spomenúť, že vnímanie farby sa mení v závislosti od pohlavia, veku a pôvodu jednotlivca. Žiarivé farby zaujmú skôr cieľovú skupinu mladších ľudí a naopak tmavšie farby preferujú starší ľudia. Vybrať správnu farbu pre nový web, logo alebo produkt je preto hotová alchýmia. My však veríme, že s naším článkom vám to pôjde ľahšie.

Červená – Okrem toho, že červená farba podporuje chuť do jedla (áno, preto ju používajú známe reťazce rýchleho občerstvenia ako McDonald’s, KFC, Pizza Hut), taktiež vyvoláva pocit agresivity, násilia a je symbolom niečoho zakázaného. Dokonca môže zvýšiť krvný tlak a tep srdca.

Modrá – často je spájaná s pokojom, vodou, tichom, spoľahlivosťou, zodpovednosťou a decentnosťou. Modrá dodáva pocit bezpečnosti. Používajú ju konzervatívne značky, ktoré chcú vzbudiť dôveryhodnosť vo svojich produktoch, ako napríklad Nivea.

Zelená – podobne ako modrá navodzuje pocit pokoja, relaxu, ale taktiež je spájaná so zdravím, energiou a najmä prírodou. Často ju môžeme nájsť v environmentálnej oblasti. Zelenú farbu využíva napríklad reťazec Starbucks, ktorý chce navodiť pocit pohody pri šálke kávy po náročnom a stresujúcom dni.

Fialová – múdrosť, rešpekt, kráľovské vlastnosti a bohatstvo, stimuluje kreativitu. Taktiež je spájaná s krásou a s produktami proti starnutiu. Veď len si spomeňme na luxusnú kozmetiku od značiek Lancôme alebo Estée Lauder, ktoré fialovú radi využívajú vo svojich produktoch.

Žltá – radostná farba symbolizujúca optimizmus a energickosť. Môže reprezentovať nádej a odvahu.

Čierna – spája sa najmä s autoritou, silou a mocou. Má dve tváre. Môže vyvolávať niečo negatívne (napríklad smrť – už ste niekedy videli logo pohrebnej služby v inej ako čiernej farbe?). Na druhej strane je spájaná s prestížou a eleganciou. Často sa využíva v modernom minimalistickom dizajne.

Biela –  často sa spája s čistotou, starostlivosťou a zdravím. Môže podnietiť kreativitu a je spätá s dobrými správami. Podobne ako čierna sa využíva v minimalistickom dizajne a slúži na zvýraznenie iných farieb a prvkov.

Sivá – symbolizuje praktickosť, starobu, solidaritu. Dajte si však pozor, aby ste to s ňou neprehnali. Príliš veľa sivej farby môže evokovať pocity ničoty a depresie.

Zdroj: https://smallbiztrends.com/2014/06/psychology-of-colors.html, foto: pexels.com

-Lucka