Farby: Aký význam majú v marketingu?

Cítili ste pokoj pri pohľade na zelenú trávu alebo modrú letnú oblohu? Dostali ste neodolateľnú chuť na Coca-Colu hneď ako ste zbadali tú ikonickú červenú plechovku? Nie, toto nie sú náhody. Farby zohrávajú dôležitú úlohu v psychológii človeka a pôsobia na naše správanie a rozhodnutia. My si to plne uvedomujeme, a preto sme si pre vás pripravili nový blog, v ktorom sa dozviete ako konkrétne farby vplývajú na ľudí.

Takéto poznatky môžu byť prínosom najmä pre marketérov a dizajnérov. Je dokázané, že farba produktu môže byť dôvodom, prečo sa ho zákazník rozhodne kúpiť. Farba a vzhľad jednoducho predávajú. Je však dôležité spomenúť, že vnímanie farby sa mení v závislosti od pohlavia, veku a pôvodu jednotlivca. Žiarivé farby zaujmú skôr cieľovú skupinu mladších ľudí a naopak tmavšie farby preferujú starší ľudia. Vybrať správnu farbu pre nový web, logo alebo produkt je preto hotová alchýmia. My však veríme, že s naším článkom vám to pôjde ľahšie.

Červená – Okrem toho, že červená farba podporuje chuť do jedla (áno, preto ju používajú známe reťazce rýchleho občerstvenia ako McDonald’s, KFC, Pizza Hut), taktiež vyvoláva pocit agresivity, násilia a je symbolom niečoho zakázaného. Dokonca môže zvýšiť krvný tlak a tep srdca.

Modrá – často je spájaná s pokojom, vodou, tichom, spoľahlivosťou, zodpovednosťou a decentnosťou. Modrá dodáva pocit bezpečnosti. Používajú ju konzervatívne značky, ktoré chcú vzbudiť dôveryhodnosť vo svojich produktoch, ako napríklad Nivea.

Zelená – podobne ako modrá navodzuje pocit pokoja, relaxu, ale taktiež je spájaná so zdravím, energiou a najmä prírodou. Často ju môžeme nájsť v environmentálnej oblasti. Zelenú farbu využíva napríklad reťazec Starbucks, ktorý chce navodiť pocit pohody pri šálke kávy po náročnom a stresujúcom dni.

Fialová – múdrosť, rešpekt, kráľovské vlastnosti a bohatstvo, stimuluje kreativitu. Taktiež je spájaná s krásou a s produktami proti starnutiu. Veď len si spomeňme na luxusnú kozmetiku od značiek Lancôme alebo Estée Lauder, ktoré fialovú radi využívajú vo svojich produktoch.

Žltá – radostná farba symbolizujúca optimizmus a energickosť. Môže reprezentovať nádej a odvahu.

Čierna – spája sa najmä s autoritou, silou a mocou. Má dve tváre. Môže vyvolávať niečo negatívne (napríklad smrť – už ste niekedy videli logo pohrebnej služby v inej ako čiernej farbe?). Na druhej strane je spájaná s prestížou a eleganciou. Často sa využíva v modernom minimalistickom dizajne.

Biela –  často sa spája s čistotou, starostlivosťou a zdravím. Môže podnietiť kreativitu a je spätá s dobrými správami. Podobne ako čierna sa využíva v minimalistickom dizajne a slúži na zvýraznenie iných farieb a prvkov.

Sivá – symbolizuje praktickosť, starobu, solidaritu. Dajte si však pozor, aby ste to s ňou neprehnali. Príliš veľa sivej farby môže evokovať pocity ničoty a depresie.

Zdroj: https://smallbiztrends.com/2014/06/psychology-of-colors.html, foto: pexels.com

-Lucka