Blog je slovo, ktoré v posledných rokoch skloňuje každý, kto sa zaujíma o marketing. Odkedy začali marketingoví experti na Slovensku vyhlasovať, že blogeri sú najlepšou natívnou reklamou, stali sa novým marketingovým nástrojom v agentúrach a firmách. Na internete je kopec návodov o tom, ako založiť blog, zaobstarať si doménu, fotiť pekné fotky a ako získať pre svoje články čitateľov. V tomto článku ti povieme, prečo by si mal aj ty písať blog a ako si cez neho môžeš efektívne budovať svoje meno.

BLOG AKO EFEKTÍVNE SELF-PROMO

Blog je veľmi dobrý nástroj na self PR

Ako sa hovorí, najlepšia práca je taká ktorá je aj tvojim koníčkom. Rád pečieš koláče, montuješ autá, cestuješ po svete, vyrábaš vlastnú kozmetiku, vymýšľaš workouty na mieru, štrikuješ netradičné svetre či máš super návod, ako investovať do start-upov? Nie je problém, o tom všetkom sa blog písať dá, keď je to tvoj koníček, budeš to robiť s radosťou. Môžeš si tak vybudovať vlastnú komunitu, na blogu postaviť základy tvojho budúceho biznisu. Funguje ako skvelé portfólio služieb a produktov, networkingový kanál a pomáha rozvíjať tvoje hobby. To, že máš na blogu sledovateľov, ti dáva aj viac zodpovednosti k tomu, aby si stále tvoril a písal nové články. Nie je úplne ľahké byť pod drobnohľadom čitateľov, ktorí očakávajú nové príspevky, chcú stále čítať lepšie články a vyžadujú od autora konzistentnosť. Takýto drobnohľad bude motivovať aj teba k tomu, aby si nepoľavil.

cookies

Rady, ako efektívne využiť potenciál blogu:

  • Píš od začiatku pod svojim menom. Čitatelia majú radi, keď je za blogom konkrétna osoba, s ktorou sa vedia stotožniť a predstavujú si k nej určitý príbeh. Ak budeš písať pod prezývkami alebo ich aj obmieňať, ťažšie si v budúcnosti ľudia spoja blog s tebou. Buď v mene od začiatku konzistentný.

Výnimkou môže byť špecifický obsah, ktorý si priam vyžaduje utajenú identitu. Skvelými príkladmi sú @demotivaciaUtrpenie Mladého Hejtera, pre ktorých bola anonymita kľúčová.

  • Venuj čas vymýšľaniu názvu blogu (ak nie je názov blogu tvoje meno). Dobre zvolené meno blogu už na začiatku môže priniesť skorší úspech a v budúcnosti budeš s takýmto menom ľahšie pokračovať. Názov by mal byť krátky, ľahko zapamätateľný, chytľavý a hovoriaci o tvojej službe – veľmi pekným príkladom sú cestovateľské blogy TravelhackerBez mapy. Ak potom pod týmto názvom založíš aj firmu, o prvých zákazníkov nebudeš mať núdzu.
  • Stretávaj sa s blogerskou komunitou. Medzi blogermi je veľa šikovných, zaujímavých a namotivovaných ľudí, ktorí ti môžu priniesť množstvo inšpirácie. Je super budovať svoju online identitu, ale keď raz začneš blogovať, netreba sa vyhýbať aj offline stretnutiam, či rôznym blogerským spoluprácam. Takto môžeš spoznať budúceho partnera vo firme, či HRistu, ktorý ti raz dohodí najlepší job na svete.
  • Netaj sa tým, že píšeš. Ak sa bojíš, že by si z teba niekto robil srandu, fakt máš strach zbytočne (Takéto obavy boli na mieste pred 8 rokmi, keď som písala blog o móde, fotila svoje „outfity“ a mala panický strach z toho, že to niekto zistí). Dnes je úplne bežné prezentovať sa na sociálnych sieťach aj takýmto spôsobom a môže ti to len pomôcť. V rozhovore s okolím sa neboj poznamenať, že píšeš blog a čo je jeho obsahom, aj takáto nenápadná správa sa vie rýchlo rozšíriť.

Blog je skvelý PR nástroj nielen pre jednotlivcov, ale aj pre samotné firmy. Agentúry sa toho držia a blogujú odušu. Tak prečo nevyužiť toto médium naplno a vyťažiť z neho maximum?

-Baška