Túto otázku nám prišli v pondelok zodpovedať Adam Baška a Barbora Jurovcová z marketingovej digitálnej agentúry Elite Solutions.

Kto patrí do generácie Z?

Patria do nej ľudia, ktorí sa narodili do doby smartfónov a sociálnych sietí. Nemajú z detstva iba offline zážitky zachytené na analógových fotografiách, skôr sú zvyknutí, že je každá fotka hneď zavesená na sociálne siete.

Čím sa odlišujú od mileniálov?

Komunikujú nové témy, ktoré zdôrazňujú environmentálne hľadisko. Majú otvorenú myseľ novým smerom, podporujú LGBTI a často sa stavajú za dobré veci. Sú skôr naklonení bio organic, raw jedlám, dreveným slamkám a látkovým taškám. Svojou kúpou radšej podporujú lokálne trhy.

Prečo sa k nej oplatí komunikovať?

Je pravdepodobné, že ľudia z generácie Z už majú nejakú tú prvú prácu či brigádu za sebou. Prvú výplatu však zrejme nedajú na šetriaci účet, ale doprajú si zaň pekné veci ako napríklad oblečenie, kozmetiku či cestovanie.

Aké média sleduje generácia Z?

Mladí ľudia sa prvýkrát stretávajú s produktom práve v online a nie v televízii ako tomu je napríklad v prípade ich rodičov. Na sledovanie seriálov a filmov majú Netflix, rádio vymenili za Spotify, spravodajstvo sledujú hlavne na sociálnych sieťach. Telka je jednoducho pre túto generáciu menej relevantným médiom, ktoré nahradili stremovacie služby.

Ako zaujať generáciu Z?

Čas, ktorý dokážu ľudia z generácie Z venovať jednému tasku bez toho, aby im ušla pozornosť, tzv. attention span, je cca 5-8 sekúnd. Je úplne bežné, že majú naraz zapnutých viacero zariadení a teda zároveň sledujú telku i mobil. Preto je dôležité využiť každú príležitosť, ktorá sa ponúka a zaujať pozornosť. Pekným spôsobom to spravilo KFC, ktoré zareagovalo týmto odvážnym printom na výpadok kurčiat vo viac ako 600 prevádzkach KFC. Využili situáciu a majstrovským PR ukázali, že si zo seba vedia spraviť srandu.

Ako to nerobiť?

Nestereotypizujte, Neoslovujte ich ako deti a jednajte s nimi dospelo. V Elite Solutions sa im veľakrát dokonca osvedčilo vykanie pri komunikácii s tou generáciou.

Nespravte fail, aký spravila Pepsi, ktorá si myslela, že keď zmixuje influencerku, protesty a upozornenie na problémy s policajnou brutalitou, tak tým najefektívnejšie osloví práve generáciu Z. Namiesto toho však dostali 163-tisíc dislikov a komenty typu: Kendall vyriešila problém policajnej brutality jednou plechovkou Pepsi.

Natívna reklama

Značky hľadajú prirodzenejšiu cestu, ako nám ponúknuť svoj obsah. Dostali sme sa totiž do bodu, kedy má veľké množstvo ľudí nainštalované Adblocky, nečíta reklamy a často trpí bannerovou slepotou. Je teda viac pravdepodobné, že človek klikne na článok, ktorý mu prináša nejakú hodnotu a možno kúsok skytej reklamy, ako že kline na banner.

Jednou z foriem natívnej reklamy je aj Influencer marketing,ktorý jednoducho funguje. Posty majú väčší engagement aj dosah ako príspevky postnuté samotnou značkou. Produkt sa dá zakomponovať do bežného obsahu influencera a tak ich príspevky vyzerajú menej produktovo.

Avšak pozor!  Recept na influencerský fuck up je pomerne ľahký: stačí ak zmixujete nesprávneho influencera s vaším produktom, ktorý pri propagácii nepôsobí vôbec autenticky. Ak váš influencer ešte aj popiera, že by išlo o reklamu, tak ste si práve zavarili na skvelý fuck up.

Čo z toho vyplýva?

Chce to odvážne kampane. Nebojte sa natívnej reklamy a využite každú príležitosť, ktorá sa vám naskytne.

-Lucia Malinová