Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
Vzdelávanie

Nakopni svoj marketing vďaka SEO!

seo analytika

Nedovoľ, aby na tvoj web sadal prach! Tisíce ľudí práve v tejto chvíli vyhľadávajú to, čo im ponúkaš. Ak ale nemáš svoju stránku správne optimalizovanú, vyhľadávač ju pošle do zabudnutia. Zobrazí ju na nízkych priečkach, kde na ňu klikne len minimum ľudí. Ako sa tomu vyhnúť? Prečítaj si, čo SEO vlastne je a prečo by malo byť súčasťou tvojho marketingového plánu!

SEO je skratka anglických slov search engine optimization. V slovenčine teda SEO doslovne znamená optimalizácia pre vyhľadávače. Tieto vyhľadávače používame prakticky denne, sú to internetové softvéry, ktoré dokážu v priebehu sekundy vyhodnotiť miliardy dopytovaného obsahu. Najznámejším z nich je nepochybne Google, no stále sú často používané aj Yahoo, Bing a u našich českých susedov aj Seznam.

Ako SEO funguje?

SEO má oproti väčšine marketingových techník jednu podstatnú výhodu – je prakticky zadarmo. Ak sa naučíš optimalizovať, dokážeš svoj web dostať na popredné priečky a ušetriť tak na platených reklamách, tzv. PPC reklamách a PPC kampaniach. Existuje dokonca množstvo SEO nástrojov zadarmo, ktoré ti s potrebnými analýzami pomôžu. Najväčšou investíciou v SEO tak nie sú peniaze, ale čas, ktorý potrebuješ na to, aby si sa ho naučil.

Weby, ktoré sa objavujú na prvých miestach medzi organickými výsledkami, spája dobre a efektívne nastavené SEO. Popredné miesta patria stránkam s unikátnym a relevantným obsahom so zapracovanými kľúčovými slovami, tzv. keywords.

Predstav si, že potrebuješ napríklad novú chladničku. Do vyhľadávača preto napíšeš svoje keywords. Kľúčovým slovom môžu byť v tomto prípade “chladničky”, a tak ti vyhľadávač vyhodí nespočetne veľa e-shopov, ktoré ich ponúkajú. Na ktorý výsledok klikneš? Pravdepodobne na ten prvý. Tento výsledok vyhodnotil tvoj vyhľadávač ako najrelevantnejší, preto ho odmenil prvým miestom medzi organickými (neplatenými) výsledkami. To prirodzene zvyšuje pravdepodobnosť, že ľudia nakúpia práve tam.

SEO - ukazka platenych vysledkov a organickych vysledkov vo vyhladavani
Ako prvé sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazujú zaplatené výsledky

Je SEO dôležitejšie, než obsahový marketing?

Keď chceš svoj web zviditeľniť, tvor na ňom obsah. Bez optimalizácie pre vyhľadávače ho však pravdepodobne uvidí oveľa menej potenciálnych zákazníkov.

Pod online obsahovým marketingom si môžeš predstaviť všetko, čo značka na internete produkuje. Články, blogy, fotky, videá, podcasty, webináre a veľa ďalšieho. Je v ňom priestor na kreativitu, je ľahko zapamätateľný, ľudia na neho môžu reagovať a ďalej ho zdieľať.

Obsahový marketing je teda nepochybne dôležitou súčasťou každého marketingového plánu, či marketingovej stratégie. SEO však na druhej strane dokáže vyplniť jeho slabé miesta, v ktorých zaostáva. Touto slabinou je napríklad krátkodobý efekt. Obsahový marketing je skvelý na zvýšenie povedomia o značke, no jeho účinok niekedy trvá len chvíľu. Dobre nastavené SEO ale dokáže udržiavať vysokú návštevnosť webu celé roky.

Na otázku, či je dôležitejší obsah, alebo SEO teda neexistuje správna odpoveď. Obe marketingové stratégie sú mimoriadne efektívne a výborne sa dopĺňajú, preto by si vo svojom marketingovom pláne s nimi mal počítať.

Za SEO sa skrýva množstvo optimalizačných techník, ktoré web posúvajú na vysoké priečky. Môžeme ich rozdeliť na on-site SEO, ktoré nastavujeme priamo na našej webstránke a off-site SEO, ktoré vznikajú mimo nášho webu.

Keyword analysis

On-site SEO technika, ktorú by si určite nemal vynechať, je keyword analysis, čiže analýza kľúčových slov. Povedzme, že vlastníš napríklad kvetinárstvo. Tvoje focus keyword = hlavné kľúčové slovo bude tým pádom pravdepodobne “kvetinárstvo”. V skutočnosti je však oveľa vyššia pravdepodobnosť, že ťa ľudia nájdu pod konkrétnejšou frázou. Bratislavčana zrejme nebude zaujímať kvetinárstvo v Košiciach, preto rovno vyhľadá “kvety bratislava staré mesto”. Takýto typ kľúčových výrazov sa volá long-tail keywords = kľúčové výrazy zložené z 3 a viac slov.

SEO - porovnanie vysledkov vyhladavania podla focus keyword a long tail keyword
Snaž sa vždy používať čo najpresnejšie kľúčové slová

Čím trefnejšie kľúčové slová na svojej webstránke použiješ, tým viac ľudí prilákaš. Vyberaj ich s rozumom! Na analýzu môžeš použiť nástroje ako Google Ads, Semrush, alebo množstvo iných, ktoré ti prezradia, ktoré slová ti prinesú najviac kliknutí.

Linkbuilding

Príkladom off-site SEO techniky je linkbuilding. Je to budovanie spätných odkazov, tzv. backlinkov. V praxi linkbuilding znamená, že čím viac webov odkazuje na tvoju stránku, tým je pre vyhľadávače relevantnejšia. Zmienil sa o tvojej firme iný web, no nepridal odkaz smerujúci na tvoju stránku? Neboj sa im ozvať a poprosiť ich, aby odkaz spätne doplnili!  

Linkbuilding má však jeden háčik. Funguje len s backlinkami z kvalitných a relevantných webov. Najviac ti teda pomôžu odkazy od stránok, ktoré sú vo vyhľadávaní vyššie, než tá tvoja.

Netrúfaš si? Využi služby SEO konzultanta!

SEO je pre mnohých podnikateľov a marketérov strašiakom. Vyhýbajú sa mu pre jeho časovú a technickú náročnosť. Obávaš sa ho aj ty? Na internete nájdeš obrovské množstvo bezplatných aj platených kurzov, videí a návodov, ktoré ťa v SEO vyškolia aj za krátky čas.

Je však úplne v poriadku, ak si v tejto oblasti zatiaľ neveríš. Nechaj to na profesionálov! Využi outsourcing SEO agentúry alebo SEO konzultanta. SEO špecialisti ti pomôžu zvoliť správnu stratégiu, ktorá tvoj web posunie na popredné priečky. Počítaj však s tým, že efekt sa najskôr prejaví o približne 6 mesiacov.

Vybav sa teda veľkou dávkou trpezlivosti a odhodlania! Či už sa do optimalizácie pustíš sám, alebo s pomocou SEO konzultanta, pri správnom postupe sa vytúžené výsledky určite dostavia.

Author

DMC team